(NE)Maso

Maso. Někteří z nás si bez něj nedokážou představit jediný den natož tak jej vyřadit ze svého jídelníčku úplně. Než si ale řekneme, jaké jsou jeho alternativy, je vhodné si říct, proč jej vlastně chceme vynechat. Maso konzumujeme, protože jej považujeme za nejlepší zdroj bílkovin. To ale také není tak úplně pravda. Někteří lidé jej nekonzumují, protože jim nechutná, jiní ze zdravotních důvodů a někteří, protože jim vadí jen samotné pomyšlení na to, že jedí zvíře. Pokud konzumujeme maso ve velké míře můžeme se dopracovat až ke kardiovaskulárním potížím, obezitě, cukrovce a může způsobovat rakovinu.
sójové produkty
·         Sójové maso – Je asi nejznámější alternativou masa a je velmi levné. Nevím, zda se dá ale říct, že se jedná i o tu nejlepší a nejzdravější variantu, protože sója, ze které je maso vyrobeno neprošla fermentací, takže není úplně nejvhodnější. Najdeme jej ve spoustě variant od nudliček, plátků, kostek až po granulát. Jeho příprava je velice snadná ale rozhodně není vhodné jej konzumovat každý den.
·         Tofu – Je spíše něco jako sýr nebo tvaroh. Vyrábí se ze sójového mléka a naleznete jej ve spoustě variant např. natural, česnekové, marinované, uzené nebo s mořskou řasou. Pokud si koupíte obyčejné tedy natural můžete jej marinovat podobně jako maso.
·         Robi – Jedná se o směs obilnin a luštěnin. V obchodech jej naleznete v podobě nudliček, plátků nebo sekané. Svým vzhledem i chutí je masu velice podobné a je také vhodné při dietách, protože obsahuje minimum tuků a také kalorií.
hovězí maso na biftek
·         Tempeh – Jde o sójové boby, které jsou prorostlé ušlechtilou plísní neboli jsou fermentované. Přezdívá se mu také „sójový hermelín”, protože jeho chuť je velmi specifická a výrazná, díky které nemusí každému přijít k chuti. Dala by se přirovnat k oříškům. Obsahuje velké množství kvalitních bílkovin, vitamínů ze skupiny B a minerálů.